Tekniske Hjælpemidler

Er der situationer i din hverdag, hvor du har svært ved at høre, selvom du bruger dine høreapparater? Så kan det være du har brug for et høreteknisk hjælpemiddel. Hvis du er hørehæmmet er det muligt, at du kan have glæde af et høreteknisk hjælpemiddel. Der findes forskellige hjælpemidler til forskellige   

Har du et defekt hjælpemiddel skal du kontakte os i vores telefontid. 

  • Hvilke hjælpemidler findes der?

    Hvilke hjælpemidler findes der?

    Hos os kan du afprøve følgende høretekniske hjælpemidler:

    • Teleslynge til TV 
    Teleslyngen sender lyden fra tv’et klart og tydeligt op til dine høreapparater.

    • Forstærkertelefon 
    En forstærkertelefon er en fastnettelefon, hvor lyden kan skrues væsentlig højere op end ved en normal telefon.

    • Ringeklokkeløsning
    Ringeklokkens lyd kan forstærkes og flyttes tættere på dig i dit hjem. Der er også mulig for visuel stimulation i form af lysblink.

    • Løsninger til mobiltelefoni
    Løsninger der kan sende lyden fra mobiltelefonen via en streamer op til høreapparaterne.

    • Kommunikationsudstyr
    Kommunikationsudstyret har til hensigt at forbedre taleforståelsen i baggrundsstøj og ved samtale over længere distance/afstand. Dette sker ved hjælp af en ekstern mikrofon.

    • Vækkeursløsning
    Vækkeur med ekstra kraftig vibration. Når man ikke kan vågne udelukkende ved hjælp af hørelsen og traditionelle vækkeursløsninger.

    Kontakt os for at høre mere. 

  • Hvor kan jeg få hjælp?

    Forløbet foregår primært på CSV Kommunikation & Teknologi på Pederholms Allé 50, 7100 Vejle. 

    Er der tale om en afprøvning af et større hjælpemiddel, som du for eksempel skal bruge på din skole eller din arbejdsplads, foregår afprøvningen der. 

  • Hvad er formålet?

    Formålet med hjælpemidlerne er at hjælpe dig med at høre så godt som muligt, så du kan deltage så aktivt som muligt i eget liv. 

    Vi stræber efter at give dig mulighed for at lykkes med dit liv, selvom du har vanskeligheder.

  • Hvordan foregår det?

    Du møder til en samtale med en af vores konsulenter, som sammen med dig afdækker dine vanskeligheder. Udfra samtalen udvælges og afprøves relevante hjælpemidler.

    Hvis hjælpemidlet afhjælper dig i væsentlig grad, sender vi dernæst, på dine vegne og med dit samtykke, en ansøgning til sagsbehandlere i kommunen. 

    Lovgrundlag

    Hjælpemidler på jobbet bevilliges efter Lov om aktiv beskæftigelse, der behandles af jobcentret. 

    Hjælpemidler i din fritid bevilliges efter Servicelovens §112 og §113. 

  • Hvordan kommer jeg igang?

    Har du behov for et høreteknisk hjælpemiddel, foreksempel en teleslynge, dør- og varslingsanlæg eller får du problemer med dit hjælpemiddel, kan du ringe i hørekonsulenternes træffetid. Så vil du få en tid til en samtale og eventuel afprøvning af hjælpemidlet.

    Hørekonsulenternes telefontid er mandag-torsdag kl. 8.30 - 9.30 på telefon 76 81 55 60