Stu grupper

Læs om vores forskellige stu grupper

  • Spor 1 - Kommunikation og aktivitet

    Spor 1 i Brejning er for unge, som har brug for tæt støtte og hjælp, og som profiterer af tydelige, faste og rolige rammer.

    Den typiske målgruppe er unge med multiple funktionsnedsættelser, unge med svær autisme eller et særligt behov for en fast struktur.

    Vi har mulighed for at tilbyde nogle af de unge deres eget lokale.

    Spor 1 er mellem 8 og 10 unge.

    For de unge med multiple funktionsnedsættelser, som har behov for hjælp til personlig pleje, spisning og forflytning (hvis den unge er kørestolsbruger), sørger vi for at varetage dette i samspil med undervisningen.

    De unge med svær autisme eller særlige behov for fast og genkendelig struktur har ofte massive udfordringer i det sociale samspil og har brug for tæt personalestøtte. Vi varetager den unges behov for hjælp til f.eks. personlig pleje, hygiejne og spisning i samspil med undervisningen.

    Der er undervisningsmoduler, hvor hele gruppen er samlet og andre undervisningsmoduler, hvor eleverne er i mindre grupper.

    Eleven deltager i det omfang, det er muligt, og hvor det er med til at understøtte enten social eller faglig læring.

    Undervisningstilbuddet har fokus på kommunikation, motorik/sansning, musik og sang samt ungdomsliv med fester og fælles arrangementer med bosteder og de unge fra andre spor.
    Der er mulighed for svømning i perioder.

    De unge kommunikerer via TD Snap, Tobii (øjenudpegning), Roll Talk eller andre teknologiske kommunikationshjælpemidler.
    Nogle anvender tegn til tale og Boardmaker-symboler.

    I vores tilgang til eleverne bruger vi metoder som f.eks. low arousal, TASSLES, Intensive Interaction m.m., og vi lægger stor vægt på at skabe et stressfrit rum for den enkeltes læring og udvikling.

    Der er faste ugentlige undervisningsaktiviteter.
    Onsdag er der valgfag med mulighed for at vælge mellem forskellige aktiviteter. Fredag er der bevægelse og udeliv.

    Al undervisning tilrettelægges ud fra den unges forløbsplan, som udarbejdes af UU-vejleder, den unge og forældrene i fællesskab.

    Den unge har et tæt samarbejde med kontaktperson, som dagligt støtter op om såvel personlige, sociale som praktiske problemstillinger, og som kontinuerligt guider den unge i forhold til at opnå optimale muligheder i livet.

    Vi har fysiske rammer, som imødekommer behovet for kørestolsbrugere og tilgodeser den enkelte elevs behov for skærmning, men som samtidig også inviterer til at interagere med omverdenen.

    Nogle unge bor hjemme hos forældrene, mens de fleste bor på de omkringliggende bosteder, f.eks. Kilden, Skansebakken eller Spurvetoften. De unge kører med taxi til og fra uddannelsesstedet, eller personalet henter/bringer eleverne.

    Unge og forældre / pårørende der overvejer Spor 1, er altid velkomne på besøg.

  • Spor 2 - Fællesskab og livsduelighed

    Spor 2 er for unge, som trives i et struktureret og genkendeligt undervisningsmiljø med faste daglige rutiner, der løbende revideres og tilpasses i takt med den unges udvikling.
    Her er støtte til en del eller det meste af dagens indhold: undervisning, spisning, fællesskab i pauser, sociale aktiviteter, påklædning, hygiejne og medicin.

    Det er unge med en funktionsnedsættelse som følge af generel udviklingshæmning, hjerneskade eller specifikke udviklingsforstyrrelser.
    På Spor 2 er der mellem 15 og 20 unge, som deles i mindre grupper.

    Undervisningen tilrettelægges individuelt og ud fra den unges mål i forløbsplanen, som er udarbejdet i et samarbejde mellem den unge, forældrene og UU-vejleder. Kontaktperson indgår i et tæt samarbejde med forældrene samt eventuelt personale på bosted omkring daglig trivsel, udviklingspotentiale og målsætninger.

    I ungdomsmiljøet vægtes både sociale og faglige fællesskaber højt. Den unge støttes og guides i at udvikle sine relationelle kompetencer. Trivsel og tryghed er fundamentet for udvikling og læring.

    Enkelte af de unge har en skærmet plads. De deltager i fællesskabet i det omfang det er muligt.

    De fleste unge kan være sammen i en større gruppe og deltager i undervisning og pauseaktiviteter med støtte og guidning.

    Undervisningen er rettet mod, at eleven udvikler handlekompetencer til at møde hverdagens udfordringer. En styrkelse af livsduelighed gennem arbejdet med omverdensforståelse og derigennem maksimal indflydelse i sit eget liv.

    Undervisningen er afvekslende og bredt sammensat med kommunikation, bevægelse (idræt, svømning, gåture), samvær/samarbejde og færdigheder inden for almindelig daglig levevis (ADL), madlavning med mere.

    Der er faste ugentlige undervisningsaktiviteter.
    Onsdag er der valgfag med mulighed for at vælge mellem forskellige aktiviteter. Fredag er der bevægelse og udeliv.

    De unge støttes i kommunikationen med billedtegn, Tegn Til Tale, eller kommunikationsprogrammer på iPad, telefon eller andet.

    På ugentlig basis veksles der mellem ture ud af huset og emnearbejder.

    Der arbejdes bl.a. med omverdensforståelse, herunder besøg på Borgerservice, ressourcecenter, rensningsanlæg, ture i naturen, på museer og meget mere.

    På stu er der fokus på den unges fremtid, og der tilrettelægges praktikforløb. Praktikkerne finder oftest sted i samarbejde med et af Karriereværkstedets tilbud om beskyttet beskæftigelse (Servicelovens §103) eller aktivitets- og samværstilbud (Servicelovens §104).

    De fleste af de unge er hjemmeboende. Undervejs i stu-forløbet flytter en del på et bosted eller lignende.

  • Spor 3 - Job og mestring

    Spor 3 er for unge der typisk er med funktionsnedsættelse som følge af autismespektrumforstyrrelse, specifikke udviklingsforstyrrelser (sprogvanskeligheder, indlæringsvanskeligheder, ADHD m.m.) og psykiatriske diagnoser, samt afledte problematikker med angst, stress og depression.

    Spor 3 består af ca 30 – 35 unge fordelt i to basegrupper:
    En basegruppe som er mest praktisk og erhvervsorienteret og en basegruppe som er rettet mest mod faglig undervisning.

    På tværs af Spor 3 er samfundsviden, historie og debat med fokus på dannelse også en del af skemaet.
    Der tilbydes desuden forskellige kreative fag, musik m.m.
    For alle elever indgår almindelig dagligdags levevis i undervisningen, f.eks. madlavning og rengøring.
    Onsdag er der valgfag med mulighed for at vælge mellem forskellige aktiviteter. Fredag er der bevægelse og udeliv.

    Dagligdagen er struktureret og genkendeligt, præget af faste rutiner, som dog kan brydes op, når der er behov for det. For dem, der har brug for mere tydelige rammer, er der skærmede pladser og individuelle aftaler for deltagelse. Undervisningen foregår i mindre hold.

    Kontaktpersonen støtter og guider de unge i personlige og sociale problemstillinger og sparrer med dem omkring uddannelse, fritid, beskæftigelse m.m.

    De unge skaber selv rum og rammer for fællesskab.
    Af og til er der brug for vejledning, så der er plads til alle.

    Den praktiske og erhvervsorienterede retning er til unge, der efterspørger håndværksmæssige færdigheder. Det er hovedsageligt et praktisk tilrettelagt uddannelsestilbud for "skoletrætte" unge. Der arbejdes med alle typer
    håndværksmæssige opgaver på CSV Vejles egne matrikler og med bestillingsopgaver fra andre institutioner. Praktikforløb på ordinære arbejdspladser af længere varighed kan etableres.

    I den mere faglige basegruppe tilbydes faglig undervisning i dansk, matematik og engelsk både på basisniveau og med mulighed for 9. eller 10 kl. eksamen på AVU (Almen Voksenuddannelse) i samarbejde med VUC (Campus Vejle).

    Ud over den almindelige undervisning arrangeres der caféaftener, heldagsture, idrætsture og lejrture for de elever, der har et ønske om dette.

    Vi skaber et trygt miljø med struktur, trygge rammer og gode relationer, og vi bygger videre på de succeser, som eleverne allerede har opnået.

    Vi arbejder med selvværd, selvkontrol og selvforståelse gennem omsorg og en positiv tilgang til eleverne.

  • Personale

    Personalet på stu er lærere og pædagoger med viden og uddannelse indenfor specialundervisning / specialpædagogik.

    Derudover har vi social- og sundhedsassistenter, pædagogiske assistenter og omsorgsmedhjælpere ansat.

  • Adresser og kontakt

    Stu Brejning
    Brejning Østergade 12
    Brejning
    7080 Børkop

    Stu Flegborg
    Flegborg 13 B
    7100 Vejle

    Q Klassen
    V Klassen
    Krystallen 
    CSV Erhverv
    Solsikkevej 6
    7100 Vejle

    Hvis du gerne vil på besøg, så kontakt os på telefon 76 81 55 55 eller mail csv@vejle.dk