Når vi får en henvendelse her på CSV Kommunikation & Teknologi, starter vi med at henvende os til personerne omkring barnet – herunder forældrene, lærere, pædagoger mm. Herefter indkalder vi til et opstartsmøde, hvor relevante pårørende og fagpersoner deltager.
Formålet er at dele fælles viden om barnet og dermed få mulighed for at hjælpe bedst muligt.
Herefter går vi i gang med en afprøvning af ca. 3-6 måneders varighed, hvorefter det vurderes, om det afprøvede hjælpemiddel er det rette. Undervejs i forløbet hjælper CSV med oplæring i brug af hjælpemidlet og med løbende supervision til både forældre og fagpersoner. Efter afprøvningen skriver konsulenten fra CSV på dine/dit barns vegne og med dit samtykke, en ansøgning til de rette myndighedspersoner i Vejle Kommune, som træffer afgørelse og sender efterfølgende svar.
For at få bevilget et kommunikationshjælpemiddel skal funktionsnedsættelsen være varig. Det skal være væsentligt for dit barn at bruge hjælpemidlet til kommunikation eller struktur, og det skal bruges ofte (bevilling af personlige hjælpemidler efter servicelovens § 112).